W tym tutorialu chciałbym wam zaprezentować jak w systemie Windows / Linux skonfigurować emulator Mednafen z interfejsem graficznym Mednaffe.
Jeśli ktoś z was nie słyszał o tym multiemulatorze, uprzejmie donoszę, że Mednafen to wieloplatformowy emulator obsługiwany z wiersza poleceń, dzięki któremu możemy uruchomić gry z następujących konsol:
- Atari Lynx
- Neo Geo Pocket (Color)
- WonderSwan
- GameBoy (Color)
- GameBoy Advance
- NES / Famicom
- SNES / Super Famicom
- Virtual Boy
- PC Engine / TurboGrafx 16 (CD)
- SuperGrafx
- PC-FX
- Sega Game Gear
- Sega Genesis / Sega Megadrive
- Sega Master System
- Sega Saturn (tylko systemy 64-bitowe)
- Sony PlayStation
WYMAGANE PLIKI
Emulator Mednafen możecie pobrać z tej strony : KLIK
Jak wspomniałem wcześniej Mednafen jest obsługiwany z wiersza poleceń i nie posiada interfejsu graficznego. Dlatego, żeby ułatwić sobie życie, skorzystamy z nakładki graficznej, która nazywa się Mednaffe. Najnowszą wersję możecie pobrać tu: KLIK
Mednafen do poprawnego działania wymaga oryginalnych plików bios dla kilku konsol:
- Atari Lynx - lynxboot.img
- Famicom Disk System - disksys.rom
- PC Engine / TurboGrafx 16 (CD ) - syscard3.pce
- PC-FX - pcfx.bios
- Sega Saturn - sega_101.bin, mpr-17933.bin
- Sony PlayStation - SCPH5500.bin, SCPH5501.bin, SCPH5502.bin
Niestety ze względu na prawa autorskie nie mogę publikować bezpośrednich linków do biosów.
Wpisanie w przeglądarce nazwy pliku z rozszerzeniem powinno rozwiązać problem, jednak jeśli to nie pomoże, skontaktujcie się zemną na priv, chętnie podzielę się swoim zestawem.
INSTALACJA
Emulator i nakłada nie wymagają instalacji, istotna jest jedynie kolejność wypakowywania archiwów. Jako pierwszy wypakowujemy emulator Mednafen, a następnie wewnątrz folderu, w którym znajduje się mednafen.exe musimy wypakować nakładkę Mednaffe. Efekt końcowy powinien wyglądać tak:
Teraz możemy uruchomić nasz emulator z interfejsem graficznym, klikając mednaffe.exe. Przy pierwszym uruchomieniu w katalogu głównym program utworzy kilka nowych plików i folderów, wśród których będzie katalog o nazwie firmware, do którego wypakowujemy wcześniej pobrane biosy.
Mednafen podobnie jak MAME sprawdza sumy kontrolne biosów, dlatego na koniec warto sprawdzić, czy nasze pliki to dokładnie te wersje, których wymaga emulator.
Wybieramy: Help > Bios Check
Pliki mogą być oznaczone na trzy sposoby:
(A) - Brakuje pliku lub nie zgadza się nazwa (istotna jest wielkość liter)
(B) - Zgadza się nazwa pliku, jednak nie pasuje suma kontrolna.
(C) - Jest OK.
ROZSZERZENIA PLIKÓW
Pobierając gry, musicie pamiętać o tym, że Mednafen nie obsługuje plików .chd, oraz o tym, że nie wszystkie formaty obrazów płyt będą działać poprawnie. Najlepiej trzymać się romów z rozszerzeniami jakie podałem poniżej, a przy konsolach z napędami optycznymi powiliście korzystać z kombinacją .bin/.cue (chociaż inne zestawienia też się uruchomią).
Warto jeszcze dodać, że najlepiej pobierać kolekcje sygnowane przez grupy Redump lub No-Intro, ewentualnie korzystać z romów, które w sufiksie zawierają [!]
Więcej o sufiksach romów pisałem tu: KLIK
- Atari Lynx -.lnx
- Game Boy (color) -.gbc
- Game Boy Advance -.gba
- Neo Geo Pocket (Color) -.ngp
- NES/Famicom -.nes
- Famicom Disc System -.fds
- Turbografx-16 / PC Engine -.pce
- Turbografx-16 (CD) / PC Engine (CD) -.bin / .cue
- Sega Game Gear - .gg
- Sega Genesis / Sega Mega Drive - .md
- Sega Master System - .sms
- Sega Saturn - .bin / .cue
- Sony PlayStation - .bin / .cue
- SNES / Super Famicom - .sfc
- Virtual Boy - .vb
- Wonderswan Color - .wsc
Jeśli nie wiecie, skąd pobrać obrazy płyt w formacie .bin/.cue polecam przejrzeć zasoby tej strony: KLIK
Plik zawierające obrazy kartridży mogą pozostać spakowane jako archiwa .zip, obrazy płyt .bin/.cue muszą zostać wypakowane.
KONFIGURACJA STEROWANIA
(1) - Wybierz "Systems"
(2) - W lewym oknie wybierz konsolę, której sterowanie chcesz zdefiniować.
(3) - W prawym oknie wybierz "Input"
(4) - Wybierz port (wybór portu jest dostępny tylko przy konsolach stacjonarnych)
(5) - Na liście wskaż urządzenie, które chcesz skonfigurować.
(6) - Zaznacz jedną z "kratek", a następnie kliknij odpowiedni przycisk lub kierunek na padzie.
Sterowania można również skonfigurować po uruchomieniu gry - Alt+Shift+1 (gracz 1), Alt+Shift+2 (gracz 2). Ustalenie kierunku/przycisku wymaga podwójnego kliknięcia.
Jeśli chcecie zmienić urządzenie sterujące podczas rozgrywki - Ctrl+Shift+1
Każda konsola wymaga indywidualnej konfiguracji !!!
ŁADOWANIE GIER
Istnieją dwa sposoby na uruchamianie gier, pierwszy z nich jest "klasyczny" czyli wybieramy
File -> Open, a następnie rom, który chcecie uruchomić.
(1) - Jak wspomniałem wcześniej, romy obrazów kartridży uruchomią się niezależnie od tego czy je wypakujecie, czy pozostawicie jako archiwa .zip.
(2) - Do uruchamiania gier składających się z jednej płyty jednej płyty wybieramy plik .cue
(3) - Do uruchamiania gier wielopłytowych wybieramy plik .cue oznaczony jako (Disc 1). Jednak w tym momencie warto zajrzeć do następnego kroku "AUTOMATYCZNA ZMIANA NOŚNIKA" w którym opisałem jak stworzyć ułatwiające obsługę pliki .m3u.
Drugi ze sposobów jest dużo bardziej praktyczny i polega na stworzeniu listy gier, z której będziemy wybierać pojedyncze tytuły.
(1) - Przejdź do zakładki "Game List"
(2) - Wybierz "Add Folder"
(3) - W oknie które się otworzy, wskaż folder, zawierający gry dla danej konsoli i kliknij Open.
Emulator utworzy listę wszystkich plików znajdujących się w danym folderze, nawet jeśli nie są one obsługiwane!
Dlatego, jak wspominałem na początku tego wpisu, tworząc kolekcję gier, warto korzystać tylko z jednego typu plików, i w tylko jednym formacie (spakowane lub nie). Jeśli trzymaliście się tej zasady, wasza lista gier opartych na kartridżach jest gotowa do użytku, wystarczy kliknąć którąś z pozycji, a emulator ją uruchomi.
Nieco inaczej wygląda sprawa z obrazami płyt CD, które składają się z trzech typów plików (wliczając .m3u).
Jak widzicie na zrzucie, lista zawiera pliki .bin, .cue i wrzucony dla przykładu, nieobsługiwany plik .chd. Chcąc uporządkować ten bajzel, musicie skorzystać z filtrów, jakie oferuje Mednafen.
Z górnego meni wybieramy: Edit -> Menage Folders
Otworzy się okno zawierające wszystkie utworzone wcześniej listy gier:
(1) - Zaznaczcie listę, którą chcecie edytować.
(2) - Następnie kliknijcie "Setup".
Otworzy się następne okno :
(1) - Tu wpiszcie poprzedzone gwiazdką i oddzielone spacją rozszerzenia plików, które mają pozostać na naszej liście, akurat w tym przykładzie będą to pliki *.cue *.m3u.
(2) - Dwa pozostałe pola umożliwiają dodanie obrazków do naszej listy. Klikamy Open i wskazujemy folder, w którym znajdują się screeny, pudełka czy jakiekolwiek inne grafiki związane z grami. Jeśli zdecydujecie dodać grafiki, musicie pamiętać o dwóch ważnych sprawach: pliki muszą być w formacie .png a ich nazwy muszą być identyczne jak tytuły gier.
Po przefiltrowaniu i dodaniu grafik wasza lista gier powinna wyglądać mniej więcej tak:
Każda lista wymaga indywidualnej konfiguracji !!!
AUTOMATYCZNA ZMIANA NOŚNIKA
Płyty można zmieniać używając klawiszy F8 (wysuń napęd) i F6 (zmień nośnik), jednak na dłuższą metę odrywanie się od rozgrywki może być dość irytujące. Niestety Mednafen nie ma opcji automatycznej zmiany nośnika, a jedynym sposobem na automatyzację tego procesu, jest stworzenie dodatkowego pliku dla każdej gry wielodyskowej.
(1) - Utwórz nowy dokument w edytorze tekstu np. Notepad++.
(2) - Wewnątrz tego dokumentu umieść pełne ścieżki do wszystkich plików .cue składających się na daną grę:
pełna ścieżka/Tytuł Gry (Disc 1).cue pełna ścieżka/Tytuł Gry (Disc 2).cue pełna ścieżka/Tytuł Gry (Disc 3).cue
(4) - Zapisz dokument jako "Tytuł Gry" nadając mu rozszerzenie .m3u, czyli finalnie nasz nowo utworzony plik powinien wyglądać to tak:
Tytuł Gry.m3u
(5) - Otwórz plik mednafen.cfg (znajdziesz go w katalogu głównym emulatora), następnie odszukaj linijkę kodu:
filesys.untrusted_fip_check 1
i zmień 1 na 0, zapisz plik. Od tego momentu do uruchamiania gier możecie używać pliku .m3u niezależnie od tego gdzie fizycznie znajdują się pliki z grami (mogą być nawet na innym dysku)
USTAWIENIA EKRANU
Ze względu na różnorodność emulowanych konsol oraz sporą liczbę współcześnie używanych formatów monitorów, nie ma jednego prostego sposobu na uzyskanie zadowalających efektów wizualnych.
Konfiguracja polega na znalezieniu (metodą prób i błędów) optymalnego ustawienia, które będzie dostosowane do waszego monitora i jednocześnie nie zniekształci obrazu.
Zacznijmy od zakładki "System"
(1) - Wybierz "Systems"
(2) - W lewym oknie wybierz konsolę, której ustawienia chcesz zdefiniować.
(3) - W prawym oknie wybierz "Graphics"
(4) - Kliknij zakładkę "System"
Ta zakładka jest dostępna tylko dla konsolach stacjonarnych i w zależności którą z nich wybierzecie, jej zawartość będzie się zmieniać. Jeśli w wybranej przez was konsoli istnieje funkcja "Correct Aspect Ratio" warto to zapamiętać, ponieważ będzie miała ona wpływ na ustawienia z innych zakładek.
Teraz przejdźmy do znajdującej się w tym samym oknie zakładki "Fullscreen"
Przy monitorach w formacie 4:3 (lub zbliżonych) konfiguracja jest dość prosta. Z listy (1) wybierz opcję "full" lub "aspect" i ewentualnie włącz, lub wyłącz wspomnianą wcześniej funkcję "Correct Aspect Ratio".
Przy monitorach 16:9 i szerszych trzeba nieco pokombinować. Na początek wypróbujcie wszystkie opcje z listy (1) z włączoną lub wyłączoną funkcją "Correct Aspect Ratio". Jeżeli żadne z automatycznych ustawień nie przypadnie wam do gustu, wyłączcie automat, zaznaczając "0" i przejdźcie do ręcznych ustawień proporcji (2).
Wpisując nowe wartości (x,y) należy pamiętać, że liczby przd przecinkiem oznaczają wielokrotność rozdzielczości danej konsoli. Załóżmy, że natywna rozdzielczość to 640x480, po zmianie parametrów z 1,000 na 2,000 nasza gra zostanie przeskalowana do 1280x960. Przy odrobinie cierpliwości na pewno uda wam się uzyskać kompromis między rozciągnięciem obrazu a obramowaniem.
Na koniec dodam jeszcze, że w identyczny sposób ustala się proporcje dla gier uruchamianych w oknie (zakładka "Windowed")
Każda konsola wymaga indywidualnej konfiguracji !!!
FILTRY I SHADERY
Zakładki Scaler/Filter , Shader i Blur to zestaw upiększaczy i poprawiaczy grafiki. Niestety podobnie jak przy ustawieniach proporcji obrazu nie ma jednej prostej metody na ich wykorzystanie.
(1) - Wybierz "Systems"
(2) - W lewym oknie wybierz konsolę, której ustawienia chcesz zdefiniować.
(3) - W prawym oknie wybierz "Graphics"
(4) - Kliknij zakładkę "Scaler/Filter"
(5) - Z listy wybierz jedną z opcji :
- hq2x, hq3x, hq4x
- scale2x, scale3x, scale4x
- 2xsai, super2xsai, supereagle
- nn2x, nn3x, nn4x
- nny2x, nny3x, nny4x,
Jak widzicie, lista składa się z pięciu grup filtrów, z których każda dodaje nieco inny efekt. To, z którego zestawu skorzystacie to kwestia gustu, jednak istotne jest, aby wybrać ten, który jest zgodny ze skalowaniem obrazu np. jeśli ustawiliście oś x,y na 2,000 to najlepszy efekt dadzą filtry oznaczone jako 2x. Dobierając efekt, warto również poeksperymentować z interpolacją, zwłaszcza przy wysokich rozdzielczościach.
W tym samym oknie co "Scaler/Filter" mamy zakładkę "Shader". Tu również trzeba eksperymentować, ponieważ część shaderów jak np. "autoip" będzie nam wyostrzać obraz, a inne jak np. "goat" pozwolą uzyskać efekt zbliżony do telewizora CRT.
Ostatnia z zakładek to "Blur". Jeśli ktoś lubi, może w niej dostosować efekt rozmycia obrazu.
Oto przekład jak może się prezentować gra przed i po skorzystaniu z funkcji "Filter", "Shader" i "Blur".
Każda konsola wymaga indywidualnej konfiguracji !!!
SKRÓTY KLAWISZOWE
Mednafen posiada bardzo rozbudowaną listę skrótów klawiszowych, z którą warto się zapoznać, jednak dla większości użytkowników tylko kilka z nich będzie naprawdę przydatne:
F1 - Wyświetl listę skrótów klawiszowych
ALT + Enter - Włącz / Wyłącz tryb pełnego ekranu.
0 - 9 - Zmiana slotu zapisu.
F5 - Zapisz stan
F7 - Wczytaj stan
F8 - Wysuń / Wsuń wirtualny napęd
F6 - Zmień płytę w wirtualnym napędzie
Shift+F9 - Zrzut ekranu
Pause / Break - Zatrzymaj / Wznów grę
ESC lub F12 - Wyjdź z gry
Pełną listę skrótów wraz z krótkim opisem znajdziecie w zakładce Global Settings.
I to chyba na tyle, mam nadzieję, że ten nieco przydługi opis pomoże wam w konfiguracji emulatora, jednak jakby pojawiły się jakieś problemy, zapraszam do zakładania tematów na forum.