
W pierwszej części serii mini poradników "Podstawy emulacji" chciałbym początkującym ... przybliżyć. Pobranie emulatora to dopiero początek
Kidy wiele lat temu zaczynałem swoją zabawę z emulacją największym problemem było nazewnictwo plików, które na żadnej ze znanych mi stron nie było opisane w sposób prosty i przejrzysty.
Zacznijmy może od krótkiego wyjaśnienia, czym są te tajemnicze pliki:
ROM - to skrót od specyficznego typu pamięci, przeznaczonego tylko do odczytu Read Only Memory. Początkowo romami nazywano pliki zgrane (zdupowane) z takiego rodzaju pamięci, np. z kartridża, jednak biegiem czasu w kręgach fanów emulacji ROMY stał się synonimem wszystkich cyfrowych wersji gier i programów. Nie ważne czy to zrzut gry ze starego automatu, kopia dyskietki, czy obraz płyty CD w formacie .iso, wszystkie te pliki potocznie określa się jako ROMY.
BIOS (Basic Input/Output System) to specjalny rodzaj oprogramowania, zapisany w pamięci ROM płyt głównych komputerów, konsol i automatów. BIOSY zawierają podstawowe instrukcje, które kontrolują proces uruchamiania i inicjalizacji sprzętu. W przypadku emulacji to po prostu dodatkowy plik wymagany przez emulator do poprawnego działania.
Teraz kiedy już wiecie, że ROMY to gry i programy, a biosy to oprogramowanie wymagane do uruchomienia romów, możemy przejść do części praktycznej, która jest nieco bardziej skomplikowana 
BIOSY w praktyce

Zacznijmy może od automatów Arcade, ponieważ wszystkie liczące się emulatory tych maszyn, jako jedyne korzystają z pewnej standaryzacji wypracowanej przez programistów z zespołu MAME. Pierwszą rzeczą, jaką warto wiedzieć, jest to, że nie każdy systemy będzie wymagał biosów. Jeśli gra się uruchamia i emulator nie wyświetla żadnych okien jest ok.
Dotyczy to przeważnie starszego sprzętu z lat 80-tych, na którym działały takie gry jak np. Pac-Man czy Donkey Kong, chociaż gry z popularnych w latach 90-tych systemów CPS1 i CPS2 również działają bez biosów. Problem zaczyna się w momęcie kiedy emulator MAME lub jedna z jego nieoficjalnych wersji, o których pisałem tu: KLIK wywali wam taki komunikat:
093-p1.p1 001048576 cslot1:maincpu 093-s1.s1 000131072 cslot1:fixed sfix.sfix 000131072 fixedbios 000-lo.lo 000131072 spritegen:zoomy sp-s2.sp1 000131072 mainbios sp-s.sp1 000131072 mainbios sp-45.sp1 000524288 mainbios sp-s3.sp1 000131072 mainbios sp-u2.sp1 000131072 mainbios sp-e.sp1 000131072 mainbios sp1-u2 000131072 mainbios sp1-u4.bin 000131072 mainbios sp1-u3.bin 000131072 mainbios vs-bios.rom 000131072 mainbios sp-j2.sp1 000131072 mainbios sp1.jipan.1024 000131072 mainbios japan-j3.bin 000131072 mainbios sp1-j3.bin 000131072 mainbios sp-j3.sp1 000524288 mainbios sp-1v1_3db8c.bin 000131072 mainbios uni-bios_4_0.rom 000131072 mainbios uni-bios_3_3.rom 000131072 mainbios uni-bios_3_2.rom 000131072 mainbios uni-bios_3_1.rom 000131072 mainbios uni-bios_3_0.rom 000131072 mainbios uni-bios_2_3.rom 000131072 mainbios uni-bios_2_3o.rom 000131072 mainbios uni-bios_2_2.rom 000131072 mainbios uni-bios_2_1.rom 000131072 mainbios uni-bios_2_0.rom 000131072 mainbios uni-bios_1_3.rom 000131072 mainbios uni-bios_1_2.rom 000131072 mainbios uni-bios_1_2o.rom 000131072 mainbios uni-bios_1_1.rom 000131072 mainbios uni-bios_1_0.rom 000131072 mainbios sm1.sm1 000131072 audiobios 093-m1.m1 000131072 cslot1:audiocpu 093-v1.v1 004194304 cslot1:ymsnd:adpcma 093-v2.v2 002097152 cslot1:ymsnd:adpcma 093-c1.c1 004194304 cslot1:sprites 093-c2.c2 004194304 cslot1:sprites 093-c3.c3 000524288 cslot1:sprites 093-c4.c4 000524288 cslot1:sprites