Podstawy emulacji cz.I – SPRZĘT I WYBÓR EMULATORA

ROMY i BIOSY

W pierwszej części serii mini poradników "Podstawy emulacji" chciałbym początkującym ... przybliżyć. Pobranie emulatora to dopiero początek

Kidy wiele lat temu zaczynałem swoją zabawę z emulacją największym problemem było nazewnictwo plików, które na żadnej ze znanych mi stron nie było opisane w sposób prosty i przejrzysty.


 

Zacznijmy może od krótkiego wyjaśnienia, czym są te tajemnicze pliki:

ROM - to skrót od specyficznego typu pamięci, przeznaczonego tylko do odczytu Read Only Memory. Początkowo romami nazywano pliki zgrane (zdupowane) z takiego rodzaju pamięci, np. z kartridża, jednak biegiem czasu w kręgach fanów emulacji ROMY stał się synonimem wszystkich cyfrowych wersji gier i programów. Nie ważne czy to zrzut gry ze starego automatu, kopia dyskietki, czy obraz płyty CD w formacie .iso, wszystkie te pliki potocznie określa się jako ROMY.

BIOS (Basic Input/Output System) to specjalny rodzaj oprogramowania, zapisany w pamięci ROM płyt głównych komputerów, konsol i automatów. BIOSY zawierają podstawowe instrukcje, które kontrolują proces uruchamiania i inicjalizacji sprzętu. W przypadku emulacji to po prostu dodatkowy plik wymagany przez emulator do poprawnego działania.

Teraz kiedy już wiecie, że ROMY to gry i programy, a biosy to oprogramowanie wymagane do uruchomienia romów, możemy przejść do części praktycznej, która jest nieco bardziej skomplikowana :mrgreen:

BIOSY w praktyce


Zacznijmy może od automatów Arcade, ponieważ wszystkie liczące się emulatory tych maszyn, jako jedyne korzystają z pewnej standaryzacji wypracowanej przez programistów z zespołu MAME. Pierwszą rzeczą, jaką warto wiedzieć, jest to, że nie każdy systemy będzie wymagał biosów. Jeśli gra się uruchamia i emulator nie wyświetla żadnych okien jest ok.

Dotyczy to przeważnie starszego sprzętu z lat 80-tych, na którym działały takie gry jak np. Pac-Man czy Donkey Kong, chociaż gry z popularnych w latach 90-tych systemów CPS1CPS2 również działają bez biosów. Problem zaczyna się w momęcie kiedy emulator MAME lub jedna z jego nieoficjalnych wersji, o których pisałem tu: KLIK wywali wam taki komunikat:

BIOS Neo-Geo
093-p1.p1        	001048576 	cslot1:maincpu
093-s1.s1        	000131072 	cslot1:fixed
sfix.sfix        	000131072 	fixedbios 
000-lo.lo        	000131072 	spritegen:zoomy
sp-s2.sp1        	000131072 	mainbios  
sp-s.sp1         	000131072 	mainbios  
sp-45.sp1        	000524288 	mainbios  
sp-s3.sp1        	000131072 	mainbios  
sp-u2.sp1        	000131072 	mainbios  
sp-e.sp1         	000131072 	mainbios  
sp1-u2           	000131072 	mainbios  
sp1-u4.bin       	000131072 	mainbios  
sp1-u3.bin       	000131072 	mainbios  
vs-bios.rom      	000131072 	mainbios  
sp-j2.sp1        	000131072 	mainbios  
sp1.jipan.1024   	000131072 	mainbios  
japan-j3.bin     	000131072 	mainbios  
sp1-j3.bin       	000131072 	mainbios  
sp-j3.sp1        	000524288 	mainbios  
sp-1v1_3db8c.bin 	000131072 	mainbios  
uni-bios_4_0.rom 	000131072 	mainbios  
uni-bios_3_3.rom 	000131072 	mainbios  
uni-bios_3_2.rom 	000131072 	mainbios  
uni-bios_3_1.rom 	000131072 	mainbios  
uni-bios_3_0.rom 	000131072 	mainbios  
uni-bios_2_3.rom 	000131072 	mainbios  
uni-bios_2_3o.rom 	000131072 	mainbios  
uni-bios_2_2.rom 	000131072 	mainbios  
uni-bios_2_1.rom 	000131072 	mainbios  
uni-bios_2_0.rom 	000131072 	mainbios  
uni-bios_1_3.rom 	000131072 	mainbios  
uni-bios_1_2.rom 	000131072 	mainbios  
uni-bios_1_2o.rom 	000131072 	mainbios  
uni-bios_1_1.rom 	000131072 	mainbios  
uni-bios_1_0.rom 	000131072 	mainbios  
sm1.sm1          	000131072 	audiobios 
093-m1.m1        	000131072 	cslot1:audiocpu
093-v1.v1        	004194304 	cslot1:ymsnd:adpcma
093-v2.v2        	002097152 	cslot1:ymsnd:adpcma
093-c1.c1        	004194304 	cslot1:sprites
093-c2.c2        	004194304 	cslot1:sprites
093-c3.c3        	000524288 	cslot1:sprites
093-c4.c4        	000524288 	cslot1:sprites

 

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 Komentarze
Najnowsze
Najstarsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze